1
دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2
دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد واحد دهاقان، دهاقان، ایران
10.22034/mpo.2022.320230.1046
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی شهرستان گیلانغرب می باشد. روش شناسی: با توجه به کمی بودن این پژوهش و ماهیت موضوع مورد مطالعه روش توصیفی به عنوان روش اصلی این پژوهش انتخاب گردیده است و تکنیک به کارگیری برای گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه افراد 15 ساله به بالای روستایی شهرستان گیلانغرب بوده که جمعیتی در حدود 44430 نفر میباشد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 381 نفر است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه میباشد که شامل 172 گویه بود این پرسشنامه علاوه بر اطلاعات فردی پاسخگویان، ابعاد سبک زندگی (سلامت و تندرستی، هنجارهای مصرفی، اوقات فراغت، نوع تغذیه) را در سطح سنجش فاصلهای مورد سنجش قرار داده است. رواﻳﻲ پژوهش ﺑﻪ ﺷﻴﻮه اﻋﺘﺒﺎر محتوی و ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ و ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﺑﺎ اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺻاحبنظر ﺗﻀﻤﻴﻦ گردیده است. مقدار CVR به دست آمده 83/. است. در اﻳﻦ پژوهش ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ پایایی اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی، از آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﺟﺪاول ﺗﻮزﻳﻊ ﻓﺮاواﻧﻲ و در سطح اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ بسته به مقیاس متغیرها و اهداف مورد نظر از آزمون ضریب همبستگی پیرسون (با توجه به سطح سنجش فاصلهای آنها)، رگرسیون چند متغیره (برای شناخت اهمیت نسبی متغیرهای مستقل در پیش بینی سبک زندگی)، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (با توجه به سطح سنجش فاصلهای آنها)، تحلیل مسیر (تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته) استفاده شده است. تمامی فرایند تجزیه و وتحلیل نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفته است. یافته ها: نشان داد که در سالهای اخیر سبک زندگی روستایی دستخوش تغییراتی در ابعاد سلامت و تندرستی، هنجارهای مصرفی، اوقات فراغت و نوع تغذیه شده است. بین میزان استفاده از رسانهها با سبک زندگی در جامعه روستایی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. بین مصرف رسانهای با شاخصهای سبک زندگی روستایی در همه ابعاد آن رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی با افزایش مصرف رسانه ها، سبک زندگی روستایی مدرنتر میشود. نتیجه این که مصرف رسانهای میتواند در تغییرات سبک زندگی نقش داشته باشند و اثرات خاصی را بر سبک زندگی چه در بعد سنتی و چه مدرن داشته باشد. به طوری که هر چه میزان مصرف رسانهای بیشتر باشد، میزان سبک زندگی به سمت مدرن شدن پیش میرود و رسانهها نقشی مؤثرتر در دگرگونی سبک زندگی روستائیان گیلانغرب ایفا کردهاند.
حیدری زرگوش, معصومه, & نورمحمدی, عبدالرضا. (1400). تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی(مطالعه موردی افراد بالای 15 ساله شهرستان گیلانغرب). فصلنامه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه, 1(4), 19-41. doi: 10.22034/mpo.2022.320230.1046
MLA
معصومه حیدری زرگوش; عبدالرضا نورمحمدی. "تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی(مطالعه موردی افراد بالای 15 ساله شهرستان گیلانغرب)". فصلنامه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه, 1, 4, 1400, 19-41. doi: 10.22034/mpo.2022.320230.1046
HARVARD
حیدری زرگوش, معصومه, نورمحمدی, عبدالرضا. (1400). 'تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی(مطالعه موردی افراد بالای 15 ساله شهرستان گیلانغرب)', فصلنامه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه, 1(4), pp. 19-41. doi: 10.22034/mpo.2022.320230.1046
VANCOUVER
حیدری زرگوش, معصومه, نورمحمدی, عبدالرضا. تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی(مطالعه موردی افراد بالای 15 ساله شهرستان گیلانغرب). فصلنامه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه, 1400; 1(4): 19-41. doi: 10.22034/mpo.2022.320230.1046